Skip til hoved indholdet

Principper

Bestyrelsen og personalet har i samarbejdet udarbejdet principper for Jægerhuset, som lægger sig op ad de værdier vi ønsker at arbejde med.

Principper

En af værdierne i Jægerhuset er vores fælles arbejde med naturen og høje prioritering af udelivet. Vi ønsker, at børnene oparbejder en forståelse, fortrolighed, respekt samt glæde fra disse elementer, hvorfra de vil kunne tage nyttig viden, læring og erfaring med sig videre i livet fra Jægerhuset.

Det gøres ved:

Vi benytter Jægerhusets legepladser som læringsrum for at udfordre kroppen, sanserne og motorikken samt skaber rum for læring med højt til loftet, da vi oplever, at dette højner børnenes trivsel og læring. Ligeledes stræber vi efter, at børnene har et kendskab til nærmiljøet, til den natur vi har omkring os og til de kulturinstitutioner vores område ligeledes tilbyder os. Når vi udforsker nærområdet arbejder vi med kulturforståelse samtidig med, at vi udforsker med leg og oplevelser samt giver børnene erfaringer med verdenen omkring os.

Forældrenes andel:

Vi ønsker, at nye forældre i Jægerhuset er bekendt med, at udelivet har en høj prioritet, og at vi vægter dette fordi vi ser mange fordele ved, at børnene har en stor viden om naturen, miljøet og udelivet. Dette indebærer, at vi i Jægerhuset har brug for forældrenes hjælp til at sørge for godt udetøj til børnene hele året rundt, og at vi ønsker støtte og opbakning fra børnenes hjem til at italesætte og værdsætte det arbejde der udføres i og omkring naturen og udelivet.

I Jægerhuset er det besluttet at organisere børnenes hverdag omkring arbejdet i små grupper. Vi har valgt denne struktur, da vi oplever, at det skaber ro hos både børn og personale, og at alle profiterer af denne måde at organisere hverdagen.

Dette gøres fordi:

Vi ser øget læring hos børnene, at det er lettere at danne nye relationer både imellem børnene og imellem børn og voksne, og at det styrker fællesskabet, at børnene oplever sig selv som en vigtig del af et mindre fællesskab og derfor kan blomstre i det store.

Forventninger til personalet:

Vi organiserer vores hverdag i mindre grupper, som tilrettelægges efter børnenes behov og derfor er måden grupperne inddeles forskellig i afdelingerne. Fælles er dog, at det pædagogiske personale er ansvarlige for at arbejde ud fra de planlagte grupper og aktiviteter, for alle børn i afdelingens trivsel, har øje for alles læring, følge børnenes spor og har overblik over hele børnegruppens udvikling.

Forældrenes andel:

Denne struktur kræver, at Jægerhusets forældre er åbne overfor et tæt samarbejde med alt pædagogisk personale i deres barns gruppe, at børnene møder i Jægerhuset til tiden samt at der udvises tillid til, at personalet planlægger strukturen ud fra hele børnegruppens trivsel, udvikling, relationer, læring og fællesskab.

Vi prioriterer i Jægerhuset at overgangene skal være trygge, og at både børn og forældre skal føle sig taget godt imod. Dette gælder både overgangen imellem hjem og dagtilbud samt imellem vores afdelinger.

Det gøres ved:

Vi ser på det individuelle barns behov i overgangen og derfor har vi i Jægerhuset ikke en prædefineret og fastlåst plan for hvorledes overgangen skal foregå. Derimod sikrer vi, at alle børn får den nødvendige støtte og hjælp til at opbygge relationer til både voksne og børn og til at blive en del af fællesskabet. Overgangene tilpasses barnets alder og de behov vi ser hos barnet, så derfor griber vi chancen, når vi ser at børnene er klar til skift internt og vurderer, i samarbejde med forældrene, hvornår det giver mening for barnet at skifte gruppe. I Jægerhuset følger vi Hørsholm Kommunes plan for overgangen til skole. Vi arbejder med overgangsskemaer, som i samarbejde med forældrene udfyldes og sendes til skolerne ligesom vi benytter “Her er jeg”- portrættet. Vi prioriterer, at Uglerne kommer på ture til kommunens skoler og arbejder på tværs med de andre institutioners storegrupper, så børnene så vidt muligt kender nogle af de kommende klassekammerater.

Forventningerne til personalet:

Personalet i Jægerhuset bruger det indgående kendskab vi har til hvert barn, når vi vurderer hvornår børnene er klar til overgangen til børnehave eller fra Musvåger til Uglerne. Det er hele personalets ansvar at komme med input og observationer så beslutningerne træffes med så mange vinkler som muligt. Det er ligeledes personalets ansvar at informere forældrene løbende om tanker omkring skift og dermed ligeledes inddrage forældrenes vinkel.

Forældrene inddrages:

Forældrene inddrages i beslutningen om overgange og vi vil i Jægerhuset gerne have forældrenes indtryk af deres barns trivsel og udvikling således vi kan tage højde for disse. Vi har en forventning om, at forældrene er åbne overfor de observationer vi gør os i Jægerhuset således vi i samråd kan blive enige om et skifte.

Konstruktiv og åben kommunikation imellem forældre og personale er en væsentlig værdi i Jægerhuset og et område vi kontinuerligt arbejder med. Vores ønske med fokus på kommunikation er at understrege, at åbenhed og dialog er en prioritet for at skabe de bedste betingelser for børnene, samtidig med, at vi giver forældrene en indsigt i børnenes hverdag. Her vil vi gerne give forældrene en viden om både hvad vi arbejder med netop nu og hvad vi har af værdier som lægger til grund for vores pædagogiske arbejde.

Det gøres ved:

Vi prioriterer tydelig kommunikation omkring aktiviteter i hverdagen og tankerne bag disse, og det er vigtigt, at kommunikationen ikke bliver for overvældende. Vi har udarbejdet en kommunikationsstrategi som udleveres til alle forældre ved start i Jægerhuset. Vi prioriterer både den skriftlige kommunikation på Aula til alle forældre samt den mundtlige og nære kommunikation om det enkelte barn til forældrene i hverdagen, således forældrene har et godt indblik i børnenes trivsel og udvikling.

Jægerhuset
Ådalsparkvej 2, 2970 Hørsholm

Telefon: 48 49 00 72
css@horsholm.dk