Forældresamarbejde
For at vi sammen kan opnå de bedste rammer for børnene i Jægerhuset, er det vigtigt at vi ser hinanden som medspillere og at vores samarbejde er ligeværdigt. Det kræver, at vi har en åben og tillidsfuld dialog og at vi benytter aktiv lytning og invitere til dialog og feedback.
Derfor er det vigtigt for os, at I kommer til ledelsen hvis der er noget I undrer jer over, I er utilfredse med eller hvis I har en lille bekymring. Vi vil meget hellere vende små ting end at I lader dem vokse sig store og lader dem fylde i vores samarbejde.
Ved afhentning og aflevering er det vigtigt der gives tid til udveksling af vigtige informationer omkring jeres barns trivsel og udvikling. Sammen kan vi i fællesskab fremme alle børnenes muligheder for udvikling, trivsel og læring og igennem vores samarbejde udvikle rammerne til gavn for alle børn og dermed skabe det gode børneliv i Jægerhuset.
Vi forventer, at I som forældre aktivt tager et medansvar og at I deltager, så vidt det er muligt, i Jægerhusets aktiviteter hvor I som forældre er inviteret.
Vi sørger for at opdatere via Aula og forventer at I som forældre opsøger viden via Aula dagligt. Husk at opdatere egne data med mobil nummer m.m. så vi altid kan få fat i jer hvis det bliver nødvendigt.
I Jægerhusets daglige forældresamarbejde mener vi, at det er meget vigtigt at vi får forventningsafstemt, så vi undgår unødige misforståelser og at vi sammen får skabt et godt samarbejde omkring jeres barn. Dette gælder især vores skriftlige kommunikation, så alle ved hvad vi kan forvente. Vi har derfor udarbejdet en kommunikationsstrategi så alle parter ved hvad der forventes omkring kommunikationen på Aula.
Om morgenen er det vigtigt, at fortælle personalet om særlige ting/oplevelser der kan have betydning for jeres barns dag i Jægerhuset. Det kan være jeres barn har sovet dårligt, ynglings bamsen er blevet væk, Julemanden har fået sutten, katten kan ikke findes osv. Derved skaber vi sammen de bedste muligheder for at jeres barn får en god dag med mange former for læring igennem hele dagen og bliver mødt med forståelse for en given situation.
Om eftermiddagen er det vigtigt at komme i god tid før vi lukker, så har det pædagogiske personale tid til at videregive eventuelle informationer og hjælpe barnet med at få leget færdigt og sammen få skabt en rolig afhentning. Husk også at personalet har fri præcist når huset lukker, så I skal være ude af lågen hhv. kl. 16.45 og kl. 16.
Vi har nedskrevet vores kommunikationsstrategi, så det er helt tydeligt for både forældre og personale, hvad forventningen er:
Kommunikationsstrategi for Jægerhuset
I Jægerhuset ønsker vi at ensrette den kommunikation, I modtager på Aula. Derfor har vi lavet følgende retningslinjer:
Dagbøger:
Når vi skriver dagbøger i grupperne, er det fordi vi ønsker at give jer et indblik i jeres barns dagligdag. Her får I muligheden for at følge med i hvad der sker af aktiviteter, ligesom vi indimellem giver små vigtige informationer i disse opslag. Hvis der er vigtige informationer i dagbogen vil dette stå i overskriften, så i ved at den er vigtig at få læst. Dagbøgerne er god indfaldsvinkel for jer forældre til at tage en samtale med jeres børn om de oplevelser barnet har haft i løbet af ugen. I hjælper med at træne barnets kommunikation og hukommelsen, så barnets sprogudvikling og kognitive udvikling styrkes. I kan forvente at få en dagbog fra gruppen to gange om ugen.
Billeder:
Vi lægger billeder fra grupperne i galleriet eller vedhæfter dem dagbogsopslag. Med billederne ønsker vi at give en anden slags oplevelse af jeres børns dag, og endnu en indfaldsvinkel til at I kan tale med jeres barn om dagligdagen. Vi uploader billeder, som viser en pædagogisk aktivitet, en god oplevelse eller helt almindelige dagligdags situationer, og vi begrænser mængden af billeder vi lægger op, så der vil ikke være billeder af alle børn hver gang. Billederne vil vise processer og give små indblik i børnenes oplevelser og succeser. Det er ikke hver dag vi uploader billeder.
Beskeder:
Det er muligt at bruge funktionen beskeder på Aula, men vi har et stort ønske om at have så meget personlig kontakt som muligt, derfor henstiller vi til, at I benytter denne funktion mindst muligt.
Vi anvender funktionen hvis vi fx skal have en besked ud til forældrene til en lille gruppe børn eller hvis vi skal have booket et møde med jer, men hvis der er andre ting snakker vi enten med jer når I henter eller afleverer jeres børn eller ringer jer op. I kan også altid ringe til os på gruppens telefonnummer.
Når der sendes beskeder fra Jægerhuset er Luise altid på som cc ved beskeder fra børnehaven og Christina S er altid på som cc når der sendes beskeder vedrørende vuggestuen. Vi beder jer forældre gøre det samme, hvis det er nødvendigt at I sender os en besked. Vi henstiller til at I respekterer vores åbningstid og kun sender beskeder inden for denne. Vi besvarer også kun beskeder i åbningstiden.
Der kan i enkelte tilfældes laves aftaler om at beskedfunktionen bruges til mere hyppig kommunikation mellem hjemmet og institutionen, men dette aftales internt mellem forældre og ledelse.
Opslag:
Vi bruger opslagsfunktionen på Aula til at skrive dagbøger og til at lægge informationer fra Jægerhuset eller Forvaltningen ud til jer. Hvis det er vigtige informationer, markerer vi det, så det ses øverst på jeres overblik med en rød stjerne.
Nyhedsbreve:
Vi sender et nyhedsbrev ud via Aula ca. den første hver måned. Nyhedsbrevet kan indeholde mange forskellige informationer fra huset, men der vil altid være informationer om vigtige datoer til jer forældre, om hvad der rører sig i huset og ofte også nyt fra de enkelte grupper. Målet med nyhedsbrevene er at give jer forældre et indblik i dagligdagen og i de fokuspunkter vi arbejder med lige nu i grupperne. Vi anbefaler at I tager jer tid til at få læst nyhedsbrevene, da I ellers vil gå glip af en del information fra Jægerhuset.
Det hænder også at der kommer nyhedsbreve fra ledelsen, typisk 2-3 gange om året. Her er det mere overordnet information om fx personale eller nyheder fra Forvaltningen.